I morse fortsatte vi med avsnittet "Förbränning och eld". Vi repeterade brantriangeln och pratade om hur man släcker olika typer av bränder. Brand i olja eller bensin ska man aldrig försöka släcka med vatten eftersom det då stänker ut brinnande olje- eller bensindroppar och elden sprider sig. Man ska i stället kväva sådana bränder, med ett lock om det brinner i en kastrull, eller med pulversläckare om det till exempel brinner i en bil. Om det brinner i träplankor går det däremot utmärkt att släcka elden genom att kyla ned den med vatten. Pulversläckaren kan bestå av natriumvätekarbonat, NaHCO3, som sönderdelas till vatten, H2O och koldioxid, CO2 när det värms upp. Vi släckte små eldar med just natriumvätekarbonat i onsdags på labtimmen.
För att befästa våra nya kunskaper om brand fick eleverna arbeta självständigt med två arbetsblad, se bilden här nedanför.
De sista 25 minutrarna förberedde och genomförde eleverna miniredovisningar. Det går till så att eleverna blir indelade i grupper om två till tre personer. Varje grupp får dra en lott där det står vad de ska redovisa om, till exempel antändningstemperatur eller lämpning. Grupperna får ca 5-6 minuter på sig att läsa på och planera redovisningen. Inga minnesanteckningar är tillåtna under redovisningen, allt måste finnas i huvudet på gruppmedlemmarna. Sedan drar vi lott om vilken grupp som ska börja. Redovisningarna tar bara ca 2-3 minuter per grupp.
Trevlig helg!
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar